Whirlpool este cel mai mare producător de electrocasnice din lume cu afaceri de 19 miliarde USD anual, și 70.000 de angajați.
De la începuturile lor ca producători de mașini de spălat rufe, fondatorii Whirlpool, au devenit extrem de cunoscuți în gospodăriile americanilor, ca apoi să pună bazele companiei numărul 1 în lume în industria producătorilor de aparate electrocasnice.
De la începuturile lor ca producători de mașini de spălat rufe, fondatorii Whirlpool, au devenit extrem de cunoscuți în gospodăriile americanilor, ca apoi să pună bazele companiei numărul 1 în lume în industria producătorilor de aparate electrocasnice. Principalele sale produse includ echipamente de spălat rufe, mașini de spălat vase, frigidere, congelatoare, cuptoare, plite, aparate de aer condiționat, mixere și alte electrocasnice mici.
Aparatele companiei sunt vândute în peste 170 de țări din întreaga lume sub nume de marcă precum Whirlpool, KitchenAid, Roper, Estate, Bauknecht, Ignis, Laden, Polar, Brastemp, Consul și Eslabon de Lujo. Whirlpool este un furnizor important de electrocasnice pentru Sears, Roebuck and Co., care reprezintă aproximativ o cincime din vânzările nete ale Whirlpool; acestea includ produse produse Whirlpool comercializate sub marca Kenmore Sears, precum și produse marca Whirlpool și KitchenAid.
Corporația are 47 de locații de producție, dintre care zece se află în Statele Unite; restul se află în Canada, Mexic, Franța, Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Africa de Sud, Suedia, Brazilia, China și India. Două treimi din vânzări sunt generate în America de Nord, 20% în Europa și 11% în America Latină.
Fondatorii Whirlpool și începuturile mașinii de spălat
Compania ce a precedat Whirlpool a fost fondată în 1911 de către Lou Upton și unchiul lui, Emory Upton, care și-au împrumutat numele de familie magazinului de mașini pe care l-au deschis în St. Joseph, Michigan. Lou Upton, vânzător de asigurări de viață, își pierduse recent investiția într-un mic dealer de electrocasnice, care eșuase. În încercarea de a compensa pierderea lui Upton, dealerul i-a acordat brevetul pentru o mașină de spălat haine acționată manual. Emory Upton a reușit să echipeze mașina cu un motor electric și – cu o miză de 5.000 de dolari de la L.C. Bassford, un executiv al comerțului cu amănuntul din Chicago – Upton Machine Company a început să producă mașini de spălat, electrice.
Compania a prins curând primul său client, divizia Federal Electric din Commonwealth Edison, cu sediul în Chicago.
Relația a durat trei ani, până când Federal Electric a început să își fabrice propriile mașini de spălat.
Deși pierderea acestui client a fost o lovitură majoră, compania a rămas pe linia de plutire producând jucării, echipamente de camping și accesorii auto până când a revenit în 1916 cu contractul prin care se angaja să producă două tipuri de mașini de spălat pentru Sears, Roebuck și Co., care la acel moment opera exclusiv prin comanda prin poștă. Vânzările mașinilor de spălat Upton prin catalogul Sears (sub denumirea comercială Allen) au crescut rapid în timpul și după primul război mondial. Cu toate acestea, pentru a evita dependența totală de contul Sears, la începutul anilor 1920, Upton a lansat și o mașină de spălat sub nume de marcă.
În anii 1920, expansiunea Sears în comerțul cu amănuntul și selectarea Upton ca unic furnizor de mașini de spălat au forțat compania să găsească o modalitate de a-și crește capacitatea de producție și eficiența distribuției. Astfel fondatorii Whirlpool au fost nevoiți să realizeze o fuziune în 1929, cu Compania Nineteen Hundred Washer din Binghamton, New York.
Compania post-fuziune, cunoscută sub numele de Nineteen Hundred Corporation, a supraviețuit Marii Depresiuni fără daune durabile și chiar și-a extins și modernizat instalațiile de producție în acest timp pentru a face față volumului de vânzări în creștere.
În timpul celui de-al doilea Război Mondial, fondatorii Whirlpool au fost nevoiți să se reorienteze și astfel au fabricat piese pentru arme și alte accesorii necesare în procesul de război. Compania s-a concentrat, de asemenea, pe dezvoltarea unei mașini de spălat automate de tip filare în anii 1940.
Această mașină, poreclită „Jeep”, a fost introdusă de Sears în 1947 sub numele Kenmore, iar apoi sub noua marcă Whirlpool de la Nineteen Hundred, un an mai târziu.
În 1949, Elisha „Bud” Grey II a reușit să-l detroneze pe Lou Upton din funcția de președinte și a condus compania prin perioada postbelică, care a fost caracterizată de o mare cerere a consumatorilor pentru produse de confort.
Nineteen Hundred Corporation a lansat agresiv o linie completă de aparate de spălat rufe Whirlpool, inclusiv mașini de spălat rufe manuale și mașini automate de spălat rufe, uscătoare de haine electrice și automate și fiare de călcat. În 1950 compania și-a schimbat numele în Whirlpool Corporation.